2015. máj 10.

Erdei romantika - Bor és fürdőkád

írta: formiles

A borsodiak apró ékszerdoboza, ahol a romantikázásnak semmi sem szabhat határt. Közel van mindenhez, mégis távol van mindentől.

Erdőbénye valahol az Encs- Tokaj- Sárospatak metszetben található. Szálláskereséskor választásunk baráti ajánlás alapján az Erdőfénye Kastélyszállóra esett. Ide érdemes kocsival érkezni. Pláne, ha az időjárás kicsit sem kegyes az ide tévedőkhöz.... Először aggódtunk, de a környék határozottan meglepett mindkettőnket.

Már az 1600-as évek elejétől a Rákócziak birtoka volt a mai község, az ő jóvoltukból épült ide a kastély és az alatta lévő (Hegyalján az egyik legnagyobb összefüggő) pincerendszer.

Hosszú út vezet az erdő felé a hatalmas hotel épülethez. Késő este érkeztünk, elég félelmetes volt a semmi közepén autókázni. Utána a szállás viszont mindenért kárpótolt. A tágas szoba és a hatalmas fürdőkád csak az alap volt. Wellness, múltszázadi  teke pálya és számtalan sportolási lehetőség várja az ide érkezőket.

Nem mentünk messzire az első vacsinkért, a szálló konyhája ugyanis határozottan nem rossz. Aranyos a kiszolgálás, ár- érték arányban tökéletes. Semmi extra, mégis minden megvan itt, amire vágyik az ember.

Mivel esett az eső, azt gondoltuk, nem nagyon fogunk mit csinálni azon kívül, hogy kihasználjuk a fürdőkád és a tágas szoba nyújtotta előnyöket. Végül mégis elindultunk. Ő fogadott minket közvetlenül a szálló bejáratánál:

Erdőbénye központjában érdemes szétnézni, nagyon helyes kis település. A különleges látnivalók között említendő az úgynevezett "Kolera-oszlop", amely még az 1800-as években tomboló kolera járvány áldozatainak állít emléket. Egyébként a feljegyzések szerint pestis és tűzvész is pusztított a faluban, valahogy mégis újra- és újra virágzásnak indult. A helyiek mondása, hogy ha annak idején valaki elhajított egy fadarabot itt, jó eséllyel egy kádárt talált el vele. Szóval mikor a környék borkereskedelme elkezdett fejlődésnek indulni, a bényei hordókért állt sorba itt mindenki.
Erdőbénye határában van egy gyógyforrás is egyébként, amelyre annak idején komplett fürdő épült és már a középkorban is ismerték.
Ha belekóstolnánk a helyi borokba, Illés pincét érdemes útba ejteni. Belépve csupán apró helyiséget látunk, ahol számtalan fajta bort kóstolhatunk, mielőtt kiválasztjuk a megfelelőt. (Figyelmeztetés: óvatosan az édes borral, mert könnyen az ember fejébe száll.. :)) A család jelenleg is nagyon sok hektáron gazdálkodik, ennek köszöntető a széles választék.

Az ott dolgozó hölgy kérésre körbe vezetett minket a hatalmas, kétszintes, hétágú pincerendszerben. Ennek egyik részében borkóstolókat szoktak tartani, a belső területeken pedig az értékes borok tulajdonosai bérelhetnek helyet, hogy megfelelő hőmérsékleten tárolhassák értékes nedűket. Elképzelni sem tudom, hány millió forint között ácsorogtunk odalenn...

Érdemes egyébként szóba elegyedni az itteniekkel. Mi például a kisboltban a helyi paptól tudtuk meg, hol kaphatunk házi kecskesajtot. Azzal a lendülettel el is sétáltunk az illetékeshez. :)

Bényét esős időben könnyű hamar"kivégezni", így a környező településekre is betévedtünk.
Abban az időszakban voltunk itt, mikor a turistás helyek még nem nagyon üzemeltek, viszont meleg szívvel tudjuk ajánlani a tarcali csárdát az éhes vándoroknak. A gulyás finom, a rántott hús pedig pont jó. Pozitívum volt, hogy délután kettőkor annyian voltak, hogy alig tudtak minket leültetni.

Viszont ha valami igazán jóra vágytok egy esős, mászkálós nap után, vásároljatok be a helyi kis közértben, engedjétek tele a kádat vízzel...és csak bújjatok össze.

Erdőfénye Kastélyszálló: 10/10 (Az "erdőben" ébredni egy igényes szálláson nem lehet 10 pont alatt) http://www.erdofenyekastelyszallo.hu/

Ahova érdemes betérni:
Erdőfénye Kastélyszálló Étterem
Gonda Családi Sajtműhely (Erdőbénye)
Illés Pince (Erdőbénye)
Tarcali Csárda

/A kastélyról készült fotó a szálló honlapjáról származik./

Szólj hozzá

bor étterem erdő fürdőkád romantika borkóstolás Erdőbénye Tarcal Erdőfénye Kastélyszálló Illés Pince Tarcali Csárda Sápospatak Gonda Családi Sajtműhely